Svar: Igang med grød

7. juni 2012

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Og tillykke med at I har fået en lillesøster og at det hele går så godt, hvor er det dejligt :)

I forhold til, hvor det er passende at starte med skemaden, så skriver Sundhedsstyrelsen: "Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: Ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten bør ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost." (citat, "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", sst. 2005).

Og ud fra dette, så har både din sundhedsplejerske og din læge altså fuldstændig ret og da din datter nu er 5½ måned gammel og tydeligt viser interesse for den mad du spiser, følger med øjnene osv. så lyder det som en rigtig god idé at begynde nu.

Jeg anbefaler at du starter om dagen - enten formiddag eller frokost. Jeg anbefaler at du starter med smagsprøver af risgrød, majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød eller quinoagrød. Start med 4-5 skefulde og lad hende vænne sig til det. Det kan være fint at bibeholde samme grødtype i 3-4 dage, før du tilbyder noget andet og så kan du variere mellem de to typer eller du kan tilbyde lidt frugtmos som topping, for at variere lidt ekstra.

Det er fint at starte med en ren grød uden frugt og så bruge frugtmosen som topping ind imellem. Når du giver frugten vil det være fint at hun får en skefuld ren grød, lidt frugt, og en skefuld blandet grød og frugt, så det hele ikke røres sammen, men så hun netop får smagsvariation måltidet igennem, ligesom når du selv spiser kød, kartofler og salat ... :)

Grød af ris eller majs giver en grød der er lind og cremet i konsistensen, da det er lavet af mel. Hvor grød af hirse, boghvede eller quinoa ofte laves af flager og dermed giver en mere fnugget konsistens. Nogle børn har det bedre med det ene end med det andet, men hun må få begge slags, det er ...

Annonce

... helt fint. Og igen gælder at variation er en god idé, så hun jævnligt får ny smag og konsistens tilbudt.

Det er vigtigt at skemaden ikke udgør så stor en del af hendes indtag at hun ikke drikker nok mælk. Det er meningen at skemaden skal komme ud over det vanlige indtag af mælk. Derfor kan det være en god idé at holde lidt igen og ikke give hende for store portioner, heller ikke selvom hun virker til godt at kunne spise det. Også for at hendes mave kan følge med. Jeg synes derfor det er bedre at du giver hende ½ dl. to gange dagligt end 1 dl. en gang dagligt. Så når hun kan spise ½ dl. til frokost og det går fint, så kan du begynde at give hende lidt grøntsagsmos om aftenen, med udgangsgpunkt i de grøntsager I andre får.

Og når hun så bliver 6 måneder, så kan hun begynde at få kød og fisk i sin grøntsagsmos, og hun kan også begynde at få frisk frugt, ristede rugbrødsbjælker og lignende i hånden at gumle på selv.

Lige nu kunne en plan for dagen se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre i mors seng, vågner evt med en lille ekstra amning, når dagen begynder

Formiddag 9: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt grød, hen af vejen evt. med frugtmos som topping, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca kl 13. Tidspunktet kan variere efter hvor lang en formiddagslur hun tager

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Eftermiddag 16: Ammes

Sover dagens 3 lur

(Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, dette måltid introduceres når grøden til frokost fungerer godt, vand af kop. Indtil da ammes hun efter behov her.

Ammes og puttes til natten mellem 20-22. Tidspunktet afhænger af hvor sent den 3. lur ligger.

Sen aften 23-24: Ammes evt. Det afhænger helt af om hun er gået til ro for natten kl 20 eller 22.

Midt nat 03: Ammes efter behov.

Jeg håber du kan bruge dette videre og at det giver lidt ro.

Jeg vil også anbefale dig at du køber min bog "Helens bog om børn og mad", som indeholder opskrifter, dagsplaner osv. Du kan slå alt op, som du er i tvivl om. Den er fra efteråret 2011, så den havde jeg ikke skrevet da du fik storebror :) Du kan læse mere om den under "Helens bøger".

Rigtig meget held og lykke! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.